מאז האדם הראשון, בני האדם שאלו מהי מהות הטבע. מה החוקים שלו ואיך הוא עובד?
מי נופל קודם, כדור גומי או כדור ברזל? למה? איך נוצרו הקשת בענן או הברק והרעם? למה הירח מסתובב סביב כדור הארץ אם אין ביניהם מגע? מי מסתובב סביב מי? איך נראית עבודתו של המדען?
לימודי הפיזיקה מורכבים משני היבטים:
לימוד התופעות הבסיסיות ביותר, החיוניות לפענוח תופעות מורכבות יותר, הנידונות גם בתחומים כגון הכימיה והביולוגיה. הבנת החוקיות של הטבע ושימוש בשפה המתמטית כדי לנתח ולחזות תופעות בשפה אבסולוטית.
לימוד חשיבה מדעית, כלומר הבנה עמוקה של צורת ההתבוננות הייחודית של אנשי המדע על המציאות. פיתוח תובנות ומיומנויות הנדרשים כדי לחקור. התנסות בפעולות חקר שונות מניסויים פשוטים ועד ניסויים בחזית המדע באוניברסיטה העברית ובחו"ל.
לפיכך, לימודי הפיזיקה מקנים מיומנויות חשיבה, כגון כלים לניתוח ופתרון בעיות, גמישות מחשבתית, ביקורתיות וראיה מערכתית. זהו מוטו נאה לבית ספר הנושא את שמו של מחבר ההצהרה לכל באי עולם.
חשוב לציין. מגמת פיזיקה היא מגמה הנדרשת על ידי האוניברסיטאות לקבלה למקצועות שונים כמו הנדסה ומעניקה בונוס גדול יותר ממגמות אחרות ברישום.